År 2010 gick Dirmas grundare Michael Sejrbro-Petersen runt i sin lägenhet och funderade på vad han skulle skriva sitt examensarbete om. Då trillade det in reklam genom dörren och Michael tog upp ett blad som handlade om pizza.
“Jag tänkte direkt att det var onödigt. Jag var ju inte intresserad av det – dålig mat för mycket pengar. Och då började jag tänka på mina grannar och hur pizzareklamen inte var relevant för dem heller. En småbarnspappa på 35 år som bara käkade ekologiskt och en äldre dam på nästan 70 år som höll sig till traditionell svensk mat – det lät inte som en bra matchning med pizza i mina öron.”
Där i lägenhetens hall väcktes en tanke hos Michael: tänk om man kunde uppge information om sig själv och bara få skräddarsydd reklam för ens egna behov och intressen? Och varför kunde människor inte få pengar för besväret, eftersom det skulle vara så mycket mer effektivt för företagen jämfört med traditionella reklamutskick?
Grundidén till Dirma var född. Men det var inte förrän 2014 som Michael plockade fram den ur byrålådan igen – och när företaget kickade igång i början av 2016 var det med ett förfinat koncept inriktat på föreningar.