Dirma är en unik annonseringsplattform som kopplar ihop företag med föreningars medlemmar och supporters på ett sätt som gynnar både företag och föreningar. Via Dirma får företag ut rätt annonser till rätt medlemmar och supporters i föreningarna. Kostnaden för annonsen tillfaller föreningar vars medlemmar och supporters läst annonserna. Detta säkerställs genom att annonsmottagaren måste svara på två frågor om innehållet, som garanterar att mottagaren förstått budskapet, för att föreningen ska få ersättning. Dirmas plattform garanterar alltså att ett företags reklam blir läst vilket genererar sponsring till föreningslivet. Om innehållet inte blir läst kostar det heller inget.
Dirma är ett nytt sätt för företagare att nå ut till sin målgrupp. Upplägget gynnar både föreningslivet, men också företaget som visar att det prioriterar att stötta föreningslivets roll i samhället. Tanken bakom Dirma är att en förenings medlemmar på ett enklare sätt än olika typer av försäljning ska tjäna pengar till klubbkassan. Via Dirma sänks tröskeln för föreningsmedlemmar att hjälpa sin förening ekonomiskt samtidigt som företag får en attraktiv kanal med dedikerade läsare av deras material.
I Sverige finns det strax över 20 000 idrottsföreningar med mellan 2,7 milj- 3,2 milj medlemmar som är engagerade i föreningslivet. Dirmas mål är att bli det självklara sättet för föreningslivet att få in extrapengar till sina klubbkassor. Om ni som företagare vill vara delaktiga i att skapa bättre förutsättningar för föreningar i Sverige genom ett nyskapande upplägg är Dirma ett spännande och förnuftigt alternativ för er.
Hur det funkar
Med hjälp av Dirma riktar företag sina annonser/erbjudanden till rätt målgrupp via en mängd olika segmenteringsalternativ, närmare bestämt 18 personliga frågor som föreningsmedlemmen fyllt i vid Dirmaregistreringen. Annonsanpassningsmöjligheterna innefattar allt från tidsram när kampanjen ska vara aktiv till område samt ålder och kön på mottagaren. De innefattar också mer personliga preferenser som matvanor, intressen och hobbys på mottagaren.
Med Dirma annonserar man kostnadseffektivt digitalt eftersom berörd annonsör väljer antalet mottagare och kostnaden för en läsning (utgångspunkt minst en krona). Detta sätter ett överskådligt kostnadstak för kampanjen och en möjlighet för företag att skräddarsy sina direktmarknadsutskick utefter företagets egna preferenser vid varje tillfälle.
Annonsören skickar annonsmaterialet till Dirma med definierad målgrupp samt kampanjpreferenser. Sedan ordnar Dirmas system resten och återkopplar efter avslutad annonsering med relevant statistik. Fördelen med Dirma är att de som mottager material från annonsören faktiskt har uppgivit vad de vill ha erbjudanden om. Det gör att mottagen uppskattar utskicken ur två perspektiv.
- Man stöttar sin förening när man läser utskicket.
- Personen har ett genuint intresse av materialet den får.
Vad är unikt med Dirma?
- Att annonsören endast betalar för verifierade visningar, alltså att mottagaren har förstått budskapet. Läsaren ska svara på två frågor om innehållet för att deras förening ska få in någon ersättning. Svarar de fel kostar läsningen inget för annonsören och ersättningen till föreningen uteblir.
- Dirma-modellen har en snittläsningsfrekvens på minst 40% genom föreningskanalen. Det högsta har varit 81% och det tillskrivs att de som registrerat sig och läser utskicken gör så för att bidra till ett bättre föreningsliv.
- Genom Dirma stöttar annonsörerna föreningslivet på ett nyskapande sätt. Dirma begränsar inte utskicken till en specifik förening utan till en specifik målgrupp som är representerad i en mängd olika föreningar. Detta låter annonsörernas direktmarknadsföring direkt bidra till föreningslivet och samtidigt stötta en större mängd föreningar genom upplägget.
- Att stötta föreningar via Dirma är 100% avdragsgillt.
När värdet av reklam motsvarar värdet av sponringen, vilket är fallet på Dirma, är det avdragsgillt. Varje kampanjläsning har en kostnad för annonsören och detta tillfaller föreningen.
Om Dirmamodellen låter som ett intressant sätt att nå er målgrupp på så hoppas vi på Dirma att vi hör ifrån er för en fördjupad dialog kring hur vi kan hjälpa er göra mer nytta med er marknadsföring.
För ytterligare dialog, kontakta
Michael Sejrbo-Petersen, VD
michael@dirma.se
tlf: +46 702 35 89 32